Saturday, November 20, 2010

Isipadu Cecair (Volume Of Liquid)

Hai adik-adik,
Di sini, saya ingin berkongsi sedikit kemahiran menyukat isipadu cecair. Kaedah menyukat isipadu cecair ataupun dikenali sebagai "Volume Of Liquid", adalah salah kemahiran yang melibatkan objek untuk menyukat iaitu silinder penyukat yang bersenggat. Dua unit yang digunakan untuk murid-murid sekolah rendah ialah mililiter (ml) dan liter (l). Untuk belajar tentang isipadu cecair, sila klik butang "PLAY" pada video klip (versi BI) di bawah untuk mengetahui cara-caranya dengan lebih lanjut.




Video 1:


Video ini menerangkan cara-cara menyukat cecair sambil menyanyi yang bertujuan untuk menghiburkan hati murid-murid. Ilustrasi yang menarik ini akan memudahkan murid-murid lebih memahami konsep isipadu cecair.

Video 2:


Video ini menerangkan cara-cara menggunakan silinder penyukat yang betul. Walaupun silinder penyukat mempunyai bentuk atau saiz yang berbeza, ia tetap mempunyai sistem sukatan yang tepat/standard.


Video 3:


Video ini menerangkan cara-cara menyukat cecair dengan betul iaitu melalui penglihatan yang lurus dari mata. Kita tidak boleh melihat isipadu cecair itu dari bawah mahupun dari atas kerana ini akan memberi bacaan yang salah/tidak tepat.

No comments:

Post a Comment